Materiel
It og cyberområdet
Nye opgaver kræver nye arbejdsmetoder. Den tilgang har medarbejdere i FMI og andre i forsvaret anvendt, da de i 2024 begyndte at løse en kompleks opgave ved hjælp af 3D-print. Opgaven, at sende et teknisk træningsfly til Argentina efter salget af 24 F-16 kampfly, krævede både moderne teknologi og et stærkt samarbejde.
Kaptajn Frederik T. Schneider Hansen har fra FMI's side været involveret i det store arbejde med at 3D-printe dele til F-16 sædet. Foto: FMI KOM
Af Kathrine Rose, FMI KOM
FMI indgik i april 2024 en kontrakt på salget af F-16 kampfly til Argentina. Den eksakte stand af et teknisk træningsfly var ikke defineret i kontrakten, men for de ansvarlige medarbejdere i FMI var der ingen tvivl om, at argentinerne skulle have de bedst mulige forudsætninger for at træne og undervise mekanikere.
Derfor var det også vigtigt, at alle dele af det tekniske træningsfly var så realistiske som muligt, selvom det ikke var et operativt fly. Da flyet netop ikke var operativt, skulle det fragtes til Argentina med et transportfly, men dette var en større opgave end som så. Katapultsædet i flyet indeholder nemlig mindre eksplosiver med forskellige fareklasser. For at fragte flyet sikkert måtte der tages moderne metoder i brug.
Ny teknologi giver nye muligheder
Selvom FMI var den ansvarlige myndighed ifm. salget til Argentina, var det ikke kun hos FMI, at man begyndte at nytænke den sikre transport. Det var sædeværkstedet hos Fighter Wing Skrydstrup, der foreslog 3D-print som en løsning. Den gode idé var positivt nyt for kaptajn Frederik T. Schneider Hansen, der har arbejdet med klargøringen af flyet i Kapacitetscenter Våben ved FMI.
Ved hjælp af et stærkt samarbejde på tværs af enheder i forsvaret har det været muligt at løse en en kompleks transportopgave.
Ved at udnytte de muligheder for 3D-print, der findes forskellige i steder i forsvaret, kunne man i fællesskab printe de dele af katapultsædet, som ville udgøre for stor en risiko under transporten af det tekniske træningsfly. Ét sted fandtes der en 3D-scanner, som gør det muligt at lave meget præcise optegninger af komponenterne; et andet sted stod komponenterne, der skulle scannes. Endeligt kom filerne frem til Supply Chain Divisionen i FMI, hvor delene kunne printes.
”Det har været en længere proces, fordi jeg fra FMI i Ballerup har skullet koordinere den overordnede proces. Forsvarets Vedligeholdelsestjeneste tog fra Aalborg med en 3D-scanner. Da de havde scannet de udvalgte komponenter ved Fighter Wing Skrydstrup, blev filerne sendt til os i Ballerup, hvor de kunne finjusteres og printes af gode kollegaer ved Supply Chain Divisionen. Selvom det har krævet tid og koordination, har samarbejdet givet os et virkelig godt slutresultat, som jeg ved, at Argentina også bliver glade for,” forklarer Frederik.
Fra Frederik og de andre involveredes side var intentionen at tilbyde et fly, som ikke skal anvendes operativt, men som i stedet giver mulighed for at undervise og øve arbejdet med at reparere og efterse flyene, inden modtagelse af de operative F-16. Det danske Flyvevåben benytter selv ikke-operative fly til at træne flymekanikere, og derfor var det oplagt at tilbyde argentinerne samme mulighed.
3D-print giver mulighed for at printe elementer i plastik. Alt afhængigt af printerens størrelse og evne er det muligt at printe en lang række ting.
Gik den ekstra mil for argentinerne
Fordi den eksakte stand af det tekniske træningsfly ikke var defineret i salgskontrakten med Argentina, var det ikke nogle krav til træningsflyets specifikke stand. Alligevel har Frederik og de andre dedikerede kolleger fra FMI og Fighter Wing Skrydstrup tidligt i processen vurderet, at flyet skulle være så komplet som muligt.
”Når vi tilbyder argentinerne et nærmest komplet fly, de kan bruge til uddannelse og træning, inden de modtager de operative fly, er det for at give dem de bedste forudsætninger for deres drift med F-16 kampfly. Vi har selv fået meget ud af vores tekniske træningsfly til oplæring af nye flymekanikere, så for os var det afgørende for, at Argentina bliver bedst muligt klar til at modtage deres første operative fly,” siger Frederik.
Det tekniske træningsfly blev afhentet i Danmark 12. december 2024, hvor argentinerne selv fragtede flyet hjem. Frem til og med 2028 forventes det, at der årligt leveres seks operative fly til Argentina, der herefter har modtaget alle 24 fly.