Veteraner solgte kaffe i stor stil til DALO Industry Days

Der blev solgt tusindvis af liter kaffe på DALO Industry Days 2024.

Af Jan Schelbech, FMI KOM

 

Den liflige duft af friskbrygget kaffe er noget af det første man bliver mødt med, når man går ind på kunstgræstæppet i Topdanmark Hallen. En af de to store haller, der lægger kvadratmeter til DALO Industry Days 2024.

 

Mit i virvaret af udstillere og gæster på den forsvarsindustrielle messe finder man ophavet til duften af de let bitre bønner, der får næseborene til at vibrere hos enhver kaffeelsker. Dem er der en del af i almindelighed og på DALO Industry Days i særdeleshed.

 

For kaffepuristerne er det oplagt at tage en dobbelt espresso med sig rundt blandt de mange ind- og udenlandske virksomheder, der har valgt at være på messen i år.

 

FMI Industrikontoret har i år allieret sig med veteraner i form af Veterancafe Lejre og Operators Coffee Club. Der skal ikke lyde et ondt ord om kaffebrygningen fra FMI Ballerups kantine, men veteranernes kaffe er bare det bedre – og så går overskuddet til støtte til veteraner.

 

Virksomhed med stort veteranhjerte

Operators Coffee Club, stiftet af Johan De Renouard, en tidligere jægersoldat, har en stærk forbindelse til veteraner. De har dedikeret en del af deres forretning til at støtte soldater og veteraner. "Vores kaffe er soldaterkaffe til soldater," siger Johan. Han forklarer, at virksomheden ofte stiller op gratis til begivenheder, hvor veteraner er samlet.

Johan De Renouard er stifter af Operators Coffee Club. Han har en militær baggrund fra Jægerkorpset.


"I stedet for en simpel transaktion, hvor man køber kaffe, går overskuddet til aktiviteter for veteraner," forklarer Johan, som også understreger, at de er stolte af at give noget tilbage til soldatersamfundet.

 

Operators Coffee Club begyndte som en passion for god kaffe under Johans tid i Irak, hvor han søgte øjeblikke af fred midt i kaosset med en kop friskbrygget kaffe. Denne oplevelse udviklede sig senere til en succesfuld virksomhed, som stadig bygger på at skabe et rum for fællesskab og støtte til soldater.


Støtte til veteraner

Veterancafe Lejre var også til stede for at støtte veteranprojekter. Søren T. Westermann fra Veterancafe Lejre forklarer, at deres tilstedeværelse på messen ikke blot handler om at sælge kaffe og kage for, men også om at synliggøre den menneskelige side af krig.

 

"Vi repræsenterer veteranerne – dem der kommer hjem, men måske ikke kommer helt hjem," siger Søren og understreger vigtigheden af at skabe et rum for både veteraner og deres pårørende.

 

Gerth Sloth Bertelsen, der samler penge ind til Veteranprojekt Grønland, påpeger også værdien af deres tilstedeværelse. "Det er vigtigt for os at vise, at vi er en del af historien," siger han. Projektet støttes også af DIF Soldaterprojekt og samler veteraner i et stærkt fællesskab efter deres ture til Grønland. Samtidig støtte Veteranprojekt Grønland også grønlandske veteraner.

 

"Vi er blevet en grønlandsk familie, hvor vi holder kontakten til hinanden og udvikler netværket," forklarer Gerth.

 

Johnny Lambertsen er veteran med en PTSD-diagnose. Han har selv deltaget i en grønlandstur med Veteranprojekt Grønland.

 

"Det var en øjenåbner for mig. Det gav mig ro og overskud," siger Johnny, der beskriver turen som en vigtig del af hans helingsproces.

 

Han forklarer, hvordan den grønlandske stilhed og udsigten over isbjerge gav ham en tiltrængt følelse af fred. "Jeg har ikke haft så meget overskud som nu, og det betyder, at jeg kan hjælpe andre," fortæller Johnny.


Give noget tilbage

Johnny deltager også i DALO Industry Days for at bidrage med sin nye energi.

"Jeg har fået så meget overskud, at jeg nu kan give noget tilbage," siger Johnny.
Han forklarer, hvordan han nu står tidligt op for at hejse Grønlands flag og Dannebrog sammen med de andre veteraner, når det næste hold veteraner skal afsted på deres grønlandstur.

For Johnny handler det om at finde sin rette plads og hjælpe andre, præcis ligesom han selv har fået hjælp.

 

Johnny Lambert yderst til højre i billedet.

 

"Det føles som at være tilbage inden for hegnet," siger Johnny med et smil og beskriver, hvordan deltagelsen i arrangementet giver ham en følelse af at høre til igen.

DALO Industry Days er dermed ikke blot en forsvarsmesse, men også et sted, hvor veteraner får mulighed for at vise deres styrke, støtte hinanden, og bygge videre på det fællesskab, der er så afgørende for dem. Veterancenteret, DIF Soldaterprojekt og foreningen Kvindelige Veteraner deltog også på årets DALO Industry Days med salg af kaffe til deltagerne.