[Oprindeligt publiceret af Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse]

Siden januar 2019 har Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse (FMI) haft ansvaret for Beredskabsstyrelsens materiel. Initieret forinden og sideløbende med denne opgave, har FMI haft ansvaret for anskaffelsen af omtrent 1.000 vej- og terrængående Scania-lastbiler til forsvaret.

Beredskabsstyrelsen var og er del af dette indkøb og har således nu modtaget de første af i alt 20 nye lastbiler, der skal bruges til håndtering og transport af styrelsens specialiserede containere. Containerne indeholder mange forskellige typer udstyr som store vandpumper, mobile dæmninger, udstyr til fyldning af sandsække, redningsudstyr og brandslukningsudstyr, kemikalier m.m., som anvendes til bekæmpelse af stormfloder, store bygnings- og naturbrande, kemikalieudslip, ulykker og lignende.

Tungere og avanceret grej kræver større køretøjer

Hos Beredskabsstyrelsen er der generelt et behov for tungere grej til at løse kerneopgaverne:

- Vores kerneopgaver kræver stadig tungere og mere avanceret grej, så vi har brug for større og større køretøjer. I starten lægger vi ud med kroghejs-bilerne, som også er udrustet med træktøj til kørsel med påhængskøretøjer med bl.a. lægtvandsbåde til bekæmpelse af olieforurening på lavt vand. De køres som specialtransport på grund af overbredde, og senere får vi også leveret et antal 6×6-lastbiler med fast lad og CrewCab mandskabsførerhuse. Sidst men ikke mindst får vi et antal 8×8’ere opbygget med lastbilkraner på over 60 t/m, udtaler Lennart Sørensen, sektionschef i Beredskabsstyrelsens Materielsektion.

Om samarbejdet med Scania og Beredskabstyrelsens kobling på det store lastbilindkøb tilføjer Lennart Sørensen, der blandt andet har ansvaret for udarbejdelse af specifikationer på lastbilerne:

- Vi har glædet os til at modtage de første Scania. De er helt nødvendige for, at vi kan løse vores kerneopgaver inden for beredskabet. Vi har haft et fortrinligt samarbejde med de meget kompetente folk hos Scania igennem hele processen. Fastlæggelse af kravsspecifikation, ordreafgivelse på vores nye lastbiler, opbygning og levering gennem FMI er forløbet rigtig godt, fastslår han.

- Det er en klar fordel for Beredskabsstyrelsen, at vi er en del af det store fællesindkøb af lastbiler til Forsvaret. Det effektiviserer processen, tilføjer Lennart Sørensen.

Tilfredshed hos FMI

Det er ikke længe siden, at FMI under ceremoni markerede modtagelsen af lastbil nummer 100 fra Scania til forsvaret, og nu er de første - orange -lastbiler også ankommet til Beredskabsstyrelsen. Generelt er der stor tilfredshed at spore hos FMI med hele anskaffelsesprocessen, hvilket Mikael Virklund Nielsen, projektleder for Scania-indkøbet i FMI’s Kapacitetscenter for hjulkøretøjer, understreger:

- Samarbejdet med Scania-organisationen forløber rigtig fint. Det er vigtigt for os med en høj grad af systematik i udarbejdelse af specifikationer på chassiser, opbygninger, udstyr osv. I den samlede ordre indgår et meget stort antal varianter. For at bevare overblikket er det afgørende, at Scania-organisationen kan bevare overblikket, og det har de klaret fremragende.

Martin Virklund hos FMI uddyber:

- Indtil videre har vi fået opfyldt stort set alle vores behov inden for Scanias modulsystem, hvilket også letter både brugeruddannelse, mekanikeruddannelse og eftermarkedskvaliteten.

Fakta om de nye lastbiler til Beredskabsstyrelsen

 

  • MODEL: Scania G 450 B8x8 HZ
  • CHASSIS: type XT med dobbeltramme, træk på alle hjul (8x8) med to styrbare foraksler og tandembogie med hhv. 2x9 og 2x13 tons akseltryk (teknisk) på 4x28 mm parabelfjedre på forakslerne og 4x41 mm parabelfjedre i balancebogie på bagaksler. Langs- og tværgående differentialespærrer på alle aksler
  • DRIVLINE: Scania DC13-148, 13-liters 6-cyl. rækkemotor på 450 hk/2.350 Nm med ren SCR-emissionsteknologi for overholdelse af Euro6-miljønorm, 14-trins GRSO905-gearkasse med integreret overgear samt to krybegear og fuldautomatisk Opticruise gearskiftesystem samt fordelergearkasse permanent fordeling af trækkraft mellem for- og bagaksler, kraftudtag til hydraulikpumpe til opbygningen, for- og bagaksler med navreduktion på alle fire aksler
  • FØRERHUS: Scania CG20L, mellemhøjt placeret sikkerhedsførerhus udført helt i stål med sovekabine og fladt tag, plads til fører og passager samt omfattende personligt i sovekabinen
  • OPBYGNING: JOAB kroghejs type L24 med fast tårn, 24 tons ophalerkapacitet og plads til containerlængder fra 4,5 til 6 meter.

Nødvendige (vis detaljer)

  • Episerver

Intern statistik (vis detaljer)

  • Siteimprove

Tredjeparts (vis detaljer)

  • Facebook