Materiel
Læs om materiel på Forsvarets hjemmeside
Den 15. september 2020 var endnu en vigtig milepæl for det første danske F-35 kampfly med halenummer L-001.
Den første danske F-35 flyttes med kran.
Flyet blev løftet ud af det såkaldte Electronic Mate and Alignment Station (EMAS), som er et elektronisk kompatibilitets og samlingssystem. Her har L-001 siden den 16. juli gennemgået den endelige samling af den forreste, midterste og bageste del af flyet, såvel som vingemodulet.
L-001 står nu med vægt på flyets hjul, og kan således bevæge sig videre ned af Lockheed Martins 1 mile (ca. 1,6 km) lange produktionslinje i Fort Worth, Texas. Flyet får nu monteret de dobbelte halefinner, radar, motoren og andre systemer.
Baggrund:
I perioden 2021 til 2026 anskaffer Danmark 27 nye kampfly. F-35 afløser F-16, som siden 1980’erne har givet Danmark evnen til at hævde dansk suverænitet, indgå i internationale operationer, samt bidrage til NATO’s kollektive forsvar. De nye danske F-35 kampfly skal løse det fulde opgavekompleks nationalt og internationalt. De første danske F-35 kampfly skal fortsat være i USA, og det er først i 2023, at danske F-35 fly lander på Flyvestation Skrydstrup.
Danmark har siden 1997 deltaget i udviklingsarbejdet af F-35 flyet, hvilket blandt andet har sikret tidlig involvering af dansk industri i programmet. I 2007 underskrev man fra dansk side JSF-samarbejdsaftalen, og fra 2013-2016 gennemførte Danmark typevalgsprocessen, som kulminerede i politisk enighed om at anskaffe F-35 kampflyet.